بیشتر بخوانید علائم خرابی گیربکس چیست؟ (8)

تفاوت تارا دنده ای و اتوماتیک در بخش فنی منحصر به جعبه دنده است؛ چرا که هر دو تیپ تارا ایران خودرو به موتور پلاس (نسخه اصلاح شده موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۵) مجهز هستند. هایما در نمای عقب نیز سادگی را سرلوحه کار خود قرار داده است و المانهای اصلی همچون چراغها، درب صندوق و سپر عقب با حداقل جزئیات ترسیم شدهاند که البته جلوه متناسب و کاربردی را برای این بخش به وجود آوردهاند. از دیگر نکات مثبت کابین میشود به استفاده از خطوط قدرتی “که حس استحکام و امنیت را به سرنشینان منقل میکنند” اشاره نمود، ضمن اینکه این سبک طراحی با ظاهر بیرونی ماشین هم هارمونی مطلوبی دارد. در واقع هایما تمرکز اصلی خود را بر رفاه و آسایش و کاربریهای خانوادگی قرار داده و به همین جهت مقداری از خصلتهای اسپرتی فدای رفاه سرنشینان شده است. در نتیجه تعلیق نسبتاً نرم ماشین گاه به حرکات الاکلنگی در پیچها منتهی میگردد. در نتیجه با توجه به وضعیت دمایی منطقهای که در آن قرار داریم، میتوان از گرید روغنی که برای آن دما مناسبتر است، استفاده کرد. جنس متریال داشبورد از پلاستیک خشک است، اما کیفیت آن قابل قبول ارزیابی میشود. نقطه جوش خشک آن ۲۳۰ درجه سانتیگراد و نقطه جوش مرطوب آن حدود ۱۵۵ درجه سانتیگراد است.


خودرو دیگنیتی در خصوص مصرف سوخت هم باید گفت هایما S7 توربو با مصرف ترکیبی حدود 9.6 لیتر در هر صد کیلومتر خودرو نسبتاً پرمصرفی به حساب میآید هرچند در نسخه جدید (پلاس) میزان مصرف سوخت ترکیبی در حدود 1 لیتر در هر صد کیلومتر کاهش یافته و اوضاع بهتر از قبل شده است. پس با چکاپ خودرو قبل از سفر و در زمانهای منظم، حجم روغن موتور را بررسی کنید. اگر سطح روغن ترمز کم شود، رنگ آن تغییر کند یا عملکرد سیستم ترمز مانند قبل نباشد، باید روغن ترمز را تعویض کنید یا مقداری روغن به مخزن ماشین‌های لوکس وارداتی در ایران – آکادمی مالی مسعود اضافه کنید. البته در همین سطح نیز طراحان موفق شدهاند هیبتی متناسب و تا حدی شبیه به شاسی بلندهای تمامعیار را در ظاهر هایما توربو پدید آورند. هایما توربو با بهرهمندی از چهره مناسب، کیفیت سواری قابل قبول، سطح آپشن و شتاب کافی میتواند رقیب جدی برای محصولات این رده قیمتی به حساب آید. هایما به عنوان یک کراساوور نیمه لوکس چینی توسط ایرانخودرو (سایت خراسان) به کشورمان معرفی شد.


روغن موتور خودرو

برای شتابگیری انتظار میرود که خودروی جک با توجه به موتور حجیمتر، گشتاور بالاتر و گیربکس دوکلاچه بتواند عملکرد بسیار بهتری نسبت به خودروی هایما توربو داشته باشد، اما پس از انجام تست تجربی شتاب توسط خودروبانک، نتیجه با آنچه که در ذهن داشتیم مقداری متفاوت رقم خورد و برتری شتاب جک نسبت به خودروی هایما توربو به قدری اندک بود که نتوانستیم این پیروزی را به عنوان یک عامل تاثیرگذار و یک برگ برنده در انتخاب مشتریان معرفی کنیم. در فضای کابین، نمایشگر یکپارچهای به چشم میخورد که همزمان به عنوان نمایش دهنده اطلاعات سرگرمی و همچنین به عنوان صفحه کیلومتر، انجام وظیفه می­کند. با توجه به اطلاعات جدول زیر، میتوان گفت که امکانات ایمنی شاهین از تارا بیشتر است. همچنین گیربکس مدل توربو از نوع 6 سرعته اتوماتیک است که 1 دنده بیشتر از مدل تنفس طبیعی دارد. همچنین در سیستم انتقال قدرت هم یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک جای مدل 5 سرعته قبلی را گرفته تا بدلیل ضرائب نزدیکتر، شتاب و کشش در تمامی سرعتها بهبود یابد. ᠎​​​!


چرا روغن موتور خودرو کم میشود؟ - خبرگزاری صدا و سیما نمونه مجهز به توربو از یک موتور کوچکتر 1.8 لیتری بهره میبرد اما این انجین کوچکتر قادر است با یاری پرخوران خود 22 اسببخار قدرت و 50 نیوتنمتر گشتاور بیشتر از مدل قبلی ارائه نماید. دنده برنجی که جسمی فلزی و حلقهای است .در اطراف خود فرم دندانهدار دارد و به دلیل اصطکاک بیشتر با یاتاقان با سرعت بیشتری با این قطعه چفت میشود. از نکات مهم طراحی هایما میتوان به حالت نسبتاً جعبه ای و ارتفاع بلند بدنهاش اشاره کرد که این دو نکته باعث شدهاند ظاهر این کراساوور بر خلاف باطنش، مشابه شاسی بلندهای آفرودر واقعی به نظر برسد. با حرکت خلاف جهت چرخ دندهها انتقال گشتاور کنترل میشود. موتور ماشین نیروی دورانی () تولید می کند و برای حرکت دادن به خودرو این نیرو باید به چرخ ها منتقل شود که وظیفه اصلی گیربکس انتقال درست این نیروست به نحوی که در مواقعی مانند شروع حرکت یا سربالایی ها این نیرو را چند برابر کند و در لحظاتی مانند سرپایینی ها نیروی کمتری را انتقال دهد.